Säkerhet

Översiktsplan över Arena Varberg
Ansvarsfördelning

Arrangör ansvarar för besökarnas säkerhet och ska ha en evenemangsansvarig på plats under hela hyrtiden. Vid eventuella krav från myndigheter för att få genomföra evenemanget såsom ex. ordningsvakter, brandvakter mm skall dessa bekostas av hyresgästen/arrangören. Beställaren/Arrangören ansvarar även för och försäkrar all egendom som förs in på Arena Varberg.

 

Arena Varberg bär ansvaret för det som berör anläggningen, till exempel att utrymningsvägar är fria och att brandvakt och evenemangsansvarig är informerad om anläggningen och dess byggnadstekniska brandskydd. Arena Varberg ansvarar också för att lokaler med tillhörande inredning uppfyller krav gällande brandsäkerhet, som till exempel dörrar och material. Att utrymningsplaner sitter uppsatta på ett antal olika ställen.

 

Restauratören bär ansvaret för sin verksamhet vilket tex innebär att inte servera för berusade personer alkohol.

Brand och nödläge
  • Arena Varberg är utrustad med ett brandlarm som har automatkoppling till räddningstjänsten. Brandlarmet utlöses via Arena Varbergs ljudsystem, som slås ut för övriga aktiviteter vid larm. Utrymningsplaner sitter uppsatta på ett antal olika ställen. Vid verksamhet som kan störa brandlarm och/eller sprinkleranläggning skall hyresgästen i god tid anmäla detta till Arena Varberg så att brandlarmet kan stängas av och en brandvakt tillsättas (förenat med kostnad för arrangör).

 

  • Alla gångar är att betraktas som utrymningsvägar. Utrymningsvägar, nödutgångar, brandredskap, larmknappar och skyltar får aldrig blockeras eller skymmas, varken från utsidan eller insidan.

 

  • Var uppmärksam på var brandsläckare och brandskåp är placerad.

 

  • Hjärtstartare är placerad på plan 1 vid gästservice/reception.

 

  • Ta inte in fler personer än vad lokalerna är avsedda för.

 

  • Närmsta uppsamlingsplats finns längst ned på stora parkeringen utanför huvudentrén.

 

  • Se till att dina besökare, servicepersonal och/eller gästande lag vet vilka säkerhets- och brandrutiner (utrymningsinformation) och regler som gäller.

 

VID UTRYMNING:

  • Arrangör öppnar nödutgångar/räddningsvägar med hjälp Arena Varbergs personal

 

  • Arrangör leder ut gästerna/besökarna till uppsamlingsplatsen som finns längst bort på den stora parkeringen vid huvudentrén – agera lugnt, tydligt och med pondus.

 

  • Lämna inte uppsamlingsplatsen förrän du har fått klartecken från räddningstjänst.

 

  • Arrangör debiteras för eventuellt falsklarm.

 

  • OBS! Använd inte hissen.
Tillstånd

I samband med större evenemang gör polis och räddningstjänst en säkerhetsbedömning. Ibland behövs även tillstånd från andra myndigheter såsom tex Strålskyddsmyndigheten. Arena Varberg ansöker om nödvändiga tillstånd hos berörda myndigheter enligt ordningslagen i Varbergs kommun som en tjänst mot arrangören. Samtliga uppkomna kostnader i samband med detta debiteras arrangör.

Arrangör ansvarar för besökarnas säkerhet

Vid eventuella krav från myndigheter för att få genomföra evenemanget såsom ex. ordningsvakter, brandvakter mm skall dessa bekostas av hyresgästen/arrangören.

Ljudnivåer

Hyresgästen/arrangören ansvarar för att ljudnivån under arrangemanget ligger inom ramen för gällande lagstiftning och hälsoskyddskrav. Arrangören bär fullt ekonomiskt ansvar vid eventuellt utdömande av vite eller skadeståndskrav från tredje person.

 

Riktvärden för skydd mot hörselskador på konsert, diskotek etc: maximalt 115 dB (A) Lmax, ekvivalent 100 dB (A) Leq. Eventuell tillsynsavgift betalas av beställaren.

 

Mer information:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/tillsynsvagledning-halsoskydd/buller/vagledningar-och-riktvarden/

Gods

Om inte annat överenskommits skall eventuellt gods anlända tidigast på inflyttningsdagen. Skulle gods anlända tidigare måste detta vara överenskommet med Arena Varberg. Saknas överenskommelse har Arena Varberg rätt att avvisa godset. Det samma gäller för sent ankommande gods.

Vart i huset godset skall levereras, beror på dess storlek och användningsområde och bestäms av Arena Varberg. Eventuell truckhjälp och lift bokas genom Arena Varberg. All förvaring av tomemballage, tomgods eller liknande skall vara överenskommen i förväg.

Inventarier

Beställaren får inte låna inventarier från Arena Varberg utan Arena Varbergs medgivande. Fasta installationer och av Arena Varberg uppbyggd utrustning, får endast justeras efter Arena Varbergs godkännande. Om något justeras skall det alltid återställas i ursprungligt skick innan avresa. Om detta ej sker debiteras hyresgästen en hanteringskostnad för återställande. Fråga alltid personalen om ni är osäker på något. Beställaren ansvarar för att deras gäster iakttar aktsamhet på Arena Varbergs inventarier. Eventuella kostnader för skador och vandalism på inventarier, egendom eller fastighet som uppkommit under hyrestiden, kommer att debiteras hyresgästen.

Renhållning och sopor

Arena Varberg sköter allmän renhållning av lokalerna, sk ”normalstäd”. Förstärkt städning kan beställas, såsom monterstädning, städning efter bygge, städning efter sportevenemang, livekonserter, fester mm. Arena Varberg hanterar normalt avfall från beställaren (10m³ om hela Arena Varberg hyrs). Vid mer avfall debiteras hyresgästen kostnaden. Beställaren ansvarar för att eventuellt skräp och tomemballage slängs vid anvisad plats. Affischering sker endast på anvisad plats.

Upphängning och belastning

Allt som riggas på Arena Varberg måste ske av person med erforderlig utbildning samt vara dubbelsäkrat för att inte skada någon. Liftar som hyrs in måste vara godkända och besiktigade. Ingen belastning får ske i takkonstruktionen om detta inte är överenskommet med Arena Varberg. Rådfråga alltid personal innan upphängning sker och respektera angivna maxvärden i vikt. Även golven i de olika lokalerna har en maxvikt per ytenhet som måste respekteras. Rådgör därför med personal från Arena Varberg innan ni för in tyngre varor eller objekt på Arena Varberg. Vid hyra av saxlift och truck krävs giltigt förarbevis.

Övrigt

– Om rök används i föreställningen måste detta meddelas senast 14 dagar före evenemanget och brandlarmet stängas av. Detta medför en kostnad för brandvakt som debiteras arrangören. Annat som ska störa ut brandlarmet är exempelvis poppande av popcorn, våffelbakning och olika renoveringsarbeten.

 

– Det åligger arrangören att betala alla med STIM förenliga kostnader.

 

– Arena Varberg ställer etiska krav på artister, föreläsare o.dy. och tillåter därför ingen att framföra något kränkande innehåll.

 

– Rullstolsplatser finns högst upp på läktarna, i markhöjd, så att de lätt ska kunna ta sig ut vid utrymning. Ta ej in rullstolar på parkett.

Har du frågor är du välkommen att kontakta produktionschef Martin Strömberg på 0733-890246 eller martin.stromberg@arenavarberg.se


ARENA VARBERG
Kattegattsvägen 26
432 50 Varberg

info@arenavarberg.se

0340 - 69 02 00